img

Районна рада

Інтернет-ресурси

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Зміни в Податковому кодексі України -2016 PDF Друк
Вівторок, 19 січня 2016, 15:04

Податок на прибуток

Суттєвих змін не відбулося.

Скасована сплата авансових внесків з податку на прибуток. Натомість встановлений квартальний звітний період для великих платників податків (з річним обсягом доходів більше 20 млн. грн.). За підсумками року, як і раніше, декларацію подаватимуть малі платники (з річним обсягом доходів не більше 20 млн. грн.), новостворені підприємства та сільгоспвиробники.

Великі платники сплачуватимуть податок щоквартально, а малі – раз на рік. Також до 31 грудня 2016 року великі платники податку мають сплатити авансовий внесок у розмірі 2/9 суми податку на прибуток, нарахованої до сплати у податковій звітності за три квартали 2016 року.

Податок на додану вартість

Зміни стосуються, головним чином, двох  речей: спеціального режиму оподаткування сільгоспвиробників та бюджетного відшкодування ПДВ. Також зазнали деяких змін правила формування податкових зобов’язань та податкового кредиту.

Оподаткування сільгоспвиробників

На 2016 рік частково збережений спеціальний режим оподаткування ПДВ для сільгоспвиробників. Суми ПДВ за реалізовану ними сільгосппродукцію, які раніше повністю залишалися у розпорядженні тих сільгоспвиробників, які використовують спеціальний режим оподаткування, тепер розподілятимуться між бюджетом та спеціальними рахунками підприємств у таких пропорціях:

  • При реалізації зернових і технічних культур 85% ПДВ перераховується до бюджету, 15% залишається у розпорядженні підприємства;
  • При реалізації молока та великої рогатої худоби 20% до бюджету, 80% у розпорядженні підприємства;
  • При реалізації іншої сільгосппродукції ПДВ розподіляється у пропорції 50/50.

Дія спеціального режиму припиняється з 2017 року.

Скасоване звільнення від оподаткування ПДВ експорту зернових та технічних культур. З 2016 року всі операції з експорту продукції рослинництва оподатковуватимуться за нульовою ставкою.

Бюджетне відшкодування ПДВ

Право на бюджетне відшкодування ПДВ отримають всі платники податку, включно з тими, що зареєстровані менш ніж за 12 місяців, або мали невеликі обсяги оподатковуваних операцій, або взагалі їх не мали. Експортери зерна зможуть отримати бюджетне відшкодування на загальних підставах.

Заяви на отримання бюджетного відшкодування ПДВ підлягатимуть внесенню до Реєстру заяв на відшкодування, який публікуватиметься на сайті ДФС. Платники податку отримуватимуть відшкодування у порядку черговості внесення заяв до Реєстру.

На протязі 30 днів після граничного терміну подання декларації податковий орган має провести камеральну перевірку, та або узгодити суму ПДВ до відшкодування, або надіслати платнику податків податкове повідомлення про зменшення суми до відшкодування. На протязі п’яти робочих днів після перевірки податковий орган зобов’язаний видати висновок на відшкодування податку. Якщо податковий орган не проведе вчасно камеральну перевірку, платник податку автоматично отримує право на відшкодування.

Документальні перевірки сум, заявлених до відшкодування, проводитимуться виключно у разі якщо від’ємне значення ПДВ виникло до 1 липня 2015 року, або сформоване за рахунок придбання товарів до 1 січня 2016 року у сільгоспвиробників, що використовують спеціальний режим оподаткування ПДВ. В усіх інших випадках відшкодування проводиться на підставі даних системи електронного адміністрування ПДВ.

Що стосується повернення з бюджету переплати з ПДВ, то воно здійснюватиметься виключно на рахунки у системі електронного адміністрування ПДВ.

Податковий орган відтепер не має права анулювати реєстрацію платника ПДВ та відмовити у бюджетному відшкодуванні на підставі відсутності особи за юридичною адресою (місцем проживання) або на підставі відсутності підтвердження відомостей про юридичну особу.

Визначення суми податкового зобов’язання та податкового кредиту

База оподаткування ПДВ у разі реалізації товарів та послуг нижче їх собівартості тепер визначатиметься за новими правилами:

  • Для покупних товарів – не нижче ціни їх придбання;
  • Для самостійно виготовлених товарів (послуг) – не нижче звичайних цін, а не собівартості, як було до цього;
  • Для необоротних активів – як і раніше, не нижче їхньої балансової вартості.

Тобто, у разі реалізації власної продукції нижче її собівартості, у разі якщо ціна реалізації відповідатиме рівню звичайних цін, не треба буде нараховувати додаткову суму податкового зобов’язання.

Податковий орган зможе нараховувати податкові зобов’язання на вартість недостачі товарів на підставі акту інвентаризації.

Акцизний податок з роздрібного продажу підакцизних товарів не включатиметься у базу оподаткування ПДВ.

При продажу банками та іншими фінансовими установами – кредиторами заставного майна, базою оподаткування буде позитивна різниця між ціною продажу та заставною ціною майна.

З Кодексу виключена норма про те, що продавець має право зменшити свої податкові зобов’язання тільки після реєстрації розрахунку коригування покупцем. Але не зрозуміло, яким чином на практиці має діяти продавець у разі, якщо покупець не зареєстрував розрахунок коригування, по якому передбачається зменшення суми податку, тобто на підставі чого продавець у такому випадку може зменшити суму податкового зобов’язання.

Помилки у реквізитах податкової накладної, які не заважають ідентифікувати операцію та її сторони, та не впливають на суму ПДВ, не можуть бути підставою для відмови у податковому кредиті покупцю. Податкова накладна відтепер може вважатися недійсною тільки у разі помилки у податковому номері продавця або покупця, або у коді УКТ ЗЕД товару.

Податок на доходи фізичних осіб

Базова ставка податку на доходи фізичних осіб збільшена з 15 до 18 відсотків. При цьому не застосовуватиметься збільшена ставка податку до доходів, що перевищують 10 мінімальних заробітних плат.

Виграші та призи оподатковуватимуться за базовою, а не подвійною, як раніше, ставкою.

Пенсії, що перевищують три мінімальні заробітні плати, оподатковуватимуться за ставкою 15 відсотків.

Пасивні доходи, отримані від інститутів спільного інвестування, оподатковуватимуться за базовою ставкою 18 відсотків, а дивіденди, отримані від платників податку на прибуток, – як і раніше, за ставкою 5 відсотків.

Остаточно розмір податкової соціальної пільги для всіх платників встановлений на рівні 50 відсотків прожиткового мінімуму. Раніше ця пільга становила 100 відсотків прожиткового мінімуму, але Перехідними положеннями Кодексу була зменшена до 50 відсотків.

Змінений порядок розрахунку авансових внесків з податку на доходи фізичними особами – підприємцями, що використовують загальну систему оподаткування. Тепер авансові внески сплачуватимуться на підставі фактичних доходів за кожний календарний квартал (крім четвертого), а не у розмірі 100 відсотків податку за попередній рік, як це було. Відповідно, не треба буде подавати жодних заяв до податкового органу у разі зменшення суми авансових внесків. Авансові внески сплачуватимуться 3 рази на рік – до 20 квітня, 20 липня та 20 жовтня (раніше було 15 березня, 15 травня та 15 серпня та 15 листопада).

Єдиний податок

Річний обсяг доходу для платників єдиного податку 3 групи обмежений 5 млн. грн., а ставка збільшена з 2 до 3 відсотків у разі сплати ПДВ, та з 4 до 5 відсотків для неплатників ПДВ.

Для платників єдиного податку 4 групи розмір ставок податку збільшено у 1,8 разів.

Єдиний соціальний внесок

Для роботодавців встановлена єдина ставка єдиного соціального внеску 22 відсотка. Раніше ставка ЄСВ складала від 36,76 до 49,7 відсотка, залежно від класу професійного ризику підприємства.

Ставка 22 відсотка також застосовуватиметься до чистого доходу фізичних осіб – підприємців.

Максимальна величина бази нарахування єдиного соціального внеску збільшена з 17 до 25 прожиткових мінімумів на місяць. База для нарахування ЄСВ за основним місцем роботи має бути не меншою за мінімальну заробітну плату.

Єдиний соціальний внесок тепер не утримуватиметься з заробітної плати найманих працівників та з сум виплат за договорами цивільно-правового характеру. Наймані працівники та інші особи, що отримують доходи, сплачуватимуть єдиний соціальний внесок на добровільних засадах.

Акцизний податок

Починаючи з 1 липня 2016 року вводиться система електронне адміністрування реалізації пального, аналогічна системі електронного адміністрування ПДВ. На кожну поставку пального платник акцизного податку повинен буде скласти акцизну накладну у електронній формі та зареєструвати її у Єдиному реєстрі акцизних накладних. Облік у системі електронного адміністрування реалізації пального вестиметься у літрах пального за кожним кодом товарної підкатегорії УКТ ЗЕД. Платник акцизного податку зможе зареєструвати акцизні накладні на кількість пального, отриманого від постачальників за зареєстрованими у системі акцизними накладними, а у разі якщо цієї кількості недостатньо – шляхом поповнення рахунку у системі грошовими коштами.

Особи, які реалізують пальне, підлягатимуть обов’язковій реєстрації платниками акцизного податку.

Збільшені ставки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби.

Система електронного адміністрування акцизного податку почне діяти з 1 липня 2016 року. До цієї дати система діятиме у тестовому режимі. На 1 липня 2016 року платники акцизного податку повинні провести інвентаризацію залишків пального та подати акт інвентаризації податковому органу.

Екологічний податок

Збільшені ставки екологічного податку за викиди в атмосферне повітря, скиди у водні об’єкти та розміщення забруднюючих речовин.

Рентна плата

Скасована рентна плата за транзитне транспортування газу територією України, також зменшені ставки рентної плати на видобування природного газу. В той же час збільшені ставки за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, за користування радіочастотним ресурсом, за спеціальне використання води, за спеціальне використання лісових ресурсів

Податок на майно

Збільшена гранична ставка податку на майно за об’єкти нерухомості з 2 до 3 відсотків мінімальної заробітної плати за 1 кв.м. З об’єктів житлової нерухомості, площа яких перевищує 300 кв.м для квартири та 500 кв.м для будинку, додатково буде потрібно сплатити 25000 грн. на рік.

Органи місцевого самоврядування позбавлені права встановлювати додаткові пільги шляхом збільшення неоподатковуваної площі житлової нерухомості.

Транспортний податок

Транспортний податок сплачуватиметься виходячи не з об’єму двигуна, а з ринкової вартості автомобіля. Під оподаткування підпадають автомобілі середньо ринковою вартістю більше 750 мінімальних заробітних плат (у 2016 році – 1 млн. 33,5 тис. грн.) та віком до 5 років.

Штрафні санкції

Збільшений штраф за відсутність реєстрації податкових накладних, що видаються покупцям – платникам ПДВ. У разі відсутності реєстрації податкової накладної протягом 180 днів штраф складатиме 100 відсотків суми ПДВ, зазначеної у цій податковій накладній, замість 50%, як зараз.

Якщо податковий орган виявить неправильне заповнення обов’язкових реквізитів податкової накладної, на продавця накладатиметься штраф 170 грн., та він буде зобов’язаний виправити такі помилки. У разі, якщо продавець не виправить помилки у податковій накладній протягом 15 календарних днів, до нього застосовуватиметься штраф у розмірі від 10 до 100 відсотків суми ПДВ, залежно від тривалості прострочення.

За реалізацію пального без реєстрації платником акцизного податку передбачений штраф у розмірі 100% вартості реалізованого пального.

За порушення термінів реєстрації акцизних накладних передбачені штрафні санкції, аналогічні санкціям за порушення термінів реєстрації податкових накладних, у розмірі від 2 до 50 відсотків суми акцизного податку, в залежності від тривалості прострочення.

 

 

Про організацію роботи з адміністрування єдиного податку для юридичних осіб-платників третьої групи.

Юридична особа може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає встановленим вимогам та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному главою 1 розділу XIV Податкового кодексу України. (далі-Кодекс).

Застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності надає суб”єкту господарювання низку переваг :

-         спрощення процедури і порядку реєстрації платника податку;

-         значне спрощення процедури обрахунку об”єкта оподаткування для визначення суми єдиного податку;

-         звільнення від сплати окремих податків і зборів, що надає можливість суб”єктам господарювання заповнювати та подавати лише раз на квартал податкову декларацію платника єдиного податку- юридичної особи замість різноманітних форм податкової звітності по податках та зборах, які не справляються платниками єдиного податку;

-         спрощення ведення бухгалтерського обліку та форм фінансової звітності ;

-         надання вибору щодо сплати ПДВ.

Відповідно до умов Кодексу підставами для прийняття контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації суб”єкта господарювання як платника єдиного податку є виключно не відповідність суб”єкта господарювання вимогам, встановленим ст. 291 та п.п 298.1.4 п. 298.1 ст. 298 Кодексу.

Реєстррація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу, зокрема, у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення перевірок порушень платником єдиного податку вимог, встановлених главою 1 розділу  XIV Кодексу.

 

(Лист ДФС від 18.11.2015р. № 42467/7/99-99-15-03-01-17)

 

З 1 січня стартує деклараційна кампанія – 2016


Коростишівська ОДПІ ГУ ДФС у Житомирській області нагадує про початок кампанії декларування доходів громадян отриманих в 2015 році.

Цьогорічні доходи та майновий стан громадянам потрібно буде декларувати за новою формою декларації про майновий стан і доходи (далі – декларація), яка затверджена наказом Мінфіну від 02.10.2015 №859 та зареєстрована у Мін’юсті 26.10.2015 за №1298/27743. Окрім того наказ №859 містить Інструкцію щодо її заповнення.

Слід звернути увагу, що при заповненні нової форми звітності платники декларуватимуть доходи та розраховуватимуть податкове зобов’язання не лише з податку на доходи фізичних осіб, але й з військового збору.

Нагадаємо, що обов’язок щодо подання декларації про майновий стан і доходи, отримані у 2015 році, передбачений для тих громадян, які отримували доходи, що підлягають оподаткуванню, але з яких податок не утримувався. Зокрема до таких доходів можна віднести:

- доходи від осіб, які не є податковими агентами; 
- доходи від операцій з продажу (обміну) об’єктів рухомого та/або нерухомого майна; 
- дохід від надання майна в лізинг, оренду (суборенду), житловий найм (піднайм); 
- інвестиційний прибуток; 
- вартість успадкованого чи отриманого у дарунок майна; 
- іноземні доходи. 

Також, обов’язкове подання декларації у разі отримання громадянином доходів у формі заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород від двох і більше податкових агентів тощо. 

Податкова декларація за 2015 рік подається до 1 травня 2016 року. Щодо права на податкову знижку, то скористатися ним зможуть громадяни упродовж усього 2016 року.

Звертаємо увагу, що подати декларацію можна на паперових носіях, надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення або в електронному вигляді через інформаційний портал державної фіскальної служби України з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису.

Додамо, на офіційному веб-порталі ДФС України www.sfs.gov.ua платники мають можливість скористатися електронним сервісом „Декларування та допомога он-лайн” або електронним сервісом „Електронний кабінет платника податків” та за допомогою детальних інструкцій та підказок заповнити декларацію з необхідними додатками та відправити документ он-лайн.

Довідково повідомляємо, що Державною фіскальною службою України з метою покращення податкової культури, підвищення рівня обслуговування платників та у зв’язку із запровадженням нової форми декларації затверджені Методичні рекомендації щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи і провадиться доопрацювання сервісу „Декларування та допомога он-лайн”.

 

 

Коростишівська ОДПІ звертає увагу, що Мінфін затвердив нову форму декларації з рентної плати.

Мінфін наказом від 17.08.2015 р. №719 затвердив нову форму податкової декларації з рентної плати.

Нагадуємо, що базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу. Платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов’язань з рентної плати.

Сума податкових зобов’язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за звітний період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації з урахуванням фактично сплачених авансових внесків.

Наказ набрав чинності з дня його офіційного опублікування в "Офіційному віснику України" у № 75  від 29.09.2015р. Відповідно втратили чинність форми:

розрахунків з плати за користування надрами;

декларації збору за спеціальне використання води;

розрахунку збору за спеціальне використання лісових ресурсів;

розрахунку збору за користування радіочастотним ресурсом України;

- розрахунків з рентної плати за транспортування нафти і нафтопродуктів магістральними нафтопроводами та нафтопродуктопроводами, транзитне транспортування трубопроводами природного газу та аміаку територією України.

 

 

Згідно наказу Мінфіну від 17.08.2015 № 715 нова форма звітності з екологічного податку вперше подається за підсумками IV кварталу 2015 року.

Коростишівська ОДПІ нагадує, що відповідно до п. 250.1 ст. 250 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) базовий податковий (звітний) період для екологічного податку (далі – Податок) дорівнює календарному кварталу.

Податкові декларації екологічного податку за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, подаються платниками податку протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу до контролюючих органів (п. 250.2 ст. 250 Кодексу).

Наказом Міністерства фінансів України від 17.08.2015 № 715 „Про затвердження форми Податкової декларації екологічного податку”, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.09.2015 за № 1052/27497 (далі – Наказ № 715), який набрав чинності з дня його офіційного опублікування (Офіційний вісник України, 2015, № 74 (25.09.2015), ст. 2469) – 25 вересня 2015 року, затверджено нову форму Податкової декларації екологічного податку.

Згідно з п. 46.6 ст. 46 Кодексу до визначення нових форм декларацій (розрахунків), які набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацій (розрахунків), чинні до такого визначення.

Таким чином, Податкова декларація екологічного податку за IV квартал 2015 року подається за новою формою, затвердженою Наказом № 715.

 

 

Застосування РРО підприємцями II-III груп єдиного податку.

Зокрема, підприємці – платники єдиного податку другої групи у разі перевищення обсягу доходу 1 млн грн у 2015 році зобов’язані з 01.01.2016 розпочати застосування РРО

Коростишівська ОДПІ  нагадує, що згідно з Законом  №71-VIII норми стосовно застосування реєстраторів розрахункових операцій фізичними особами – підприємцями – платниками єдиного податку, набирають чинності:

  • для платників єдиного податку третьої групи – з 1 липня 2015 року;
  • для платників єдиного податку другої групи – з 1 січня 2016.

Так, Законом було внесено зміни до пункту 296.10 Податкового кодексу в частині застосування РРО підприємцями – платниками єдиного податку другої і третьої груп.

Водночас Законом  № 569-VIII, який набрав чинності 23.07.2015, пункт 296.10 ПКУ викладено у новій редакції, зокрема визначено, що РРО не застосовуються платниками єдиного податку:

  • першої групи;
  • другої і третьої груп (фізичні особи - підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, обсяг доходу яких протягом календарного року не перевищує 1000000 гривень. У разі перевищення в календарному році обсягу доходу понад 1000000 гривень застосування реєстратора розрахункових операцій для такого платника єдиного податку є обов’язковим. Застосування реєстратора розрахункових операцій розпочинається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується у всіх наступних податкових періодах протягом дії свідоцтва платника єдиного податку.

Наприклад, підприємці – платники єдиного податку третьої групи, які за перше півріччя 2015 року перевищили обсяг доходу 1 000 000 гривень, зобов’язані були вже з 01.10.2015 при здійсненні своєї господарської діяльності застосовувати реєстратори розрахункових операцій, або перейти на використання виключно безготівкових розрахунків.

Враховуючи викладене, зауважимо, зокрема, що підприємці – платники єдиного податку другої групи у разі перевищення обсягу доходу 1 000 000 гривень у 2015 році (незалежно від місяця, у якому відбулося таке перевищення) зобов’язані з 01.01.2016 при провадженні своєї господарської діяльності розпочати застосування реєстраторів розрахункових операцій.

 

 

Єдиний податок-2016.

Нагадаємо, що 22 грудня 2015р., в Верховній Раді зареєстровано законопроект №3688 " Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році".

Що змінює він для платників єдиного податку?

Як і було оголошено перед складанням цього законопроекту, групи платників єдиного податку залишатимуться без змін. Тобто, їх буде 4, як і в 2015 році.

Але у 3-й групі зможуть знаходитися лише підприємці та юридичні особи, у яких протягом календарного року обсяг річного доходу не перевищує 5 000 000 гривень. При цьому кількість найманих працівників не обмежується.

Ставки податку.

Для 1-ї та 2-ї груп ставки єдиного податку не зміняться. Вони залишатимуться фіксованими, але при цьому застосовуватимуться до більшого розміру мінімальної зарплати (бази оподаткування).

А отже, Законом про Держбюджет на 2016 рік  встановлено з 1 січня 2016 року мінімальну зарплату у розмірі 1378 грн, то місячна сума єдиного податку становитиме у 2016 році:

  • для платників 1-ї групи 137,8 грн;
  • для платників 2-ї групи  275,6 грн.

Для платників 3-ї та 4-ї груп платників податку ставки єдиного податку збільшуються (згідно зі ст. 293 ПКУ). Так, для 3-ї групи ставки замість 2% (для платників ПДВ) і 4% (для неплатників ПДВ) збільшаться відповідно до 3% та 5%. База застосування цих ставок залишається тією ж самою - це сума отриманого доходу.

Як і раніше, до доходу, отриманого із порушенням умов перебування на спрощеній системі оподаткування, застосовуватимуться інші ставки:

  • для підприємців 1-2 груп 15%;
  • для платників 3-ї групи – 6% або 10%. Тобто, подвійна ставка, розмір якої залежатиме від того, за якою ставкою сплачуватиме платник податку єдиний податок.

Для платників єдиного податку 4-ї групи розмір ставок податку з одного гектара сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду залежить від категорії (типу) земель, їх розташування та становить (у відсотках бази оподаткування):

  • для ріллі, сіножатей і пасовищ (крім ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях, а також ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських товаровиробників, які спеціалізуються на виробництві (вирощуванні) та переробці продукції рослинництва на закритому ґрунті, або надані їм у користування, у тому числі на умовах оренди) - 0,81;
  • для ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях, - 0,49;
  • для багаторічних насаджень (крім багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях) - 0,49;
  • для багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях, - 0,16;
  • для земель водного фонду – 2,43;
  • для ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських товаровиробників, які спеціалізуються на виробництві (вирощуванні) та переробці продукції рослинництва на закритому ґрунті, або надані їм у користування, у тому числі на умовах оренди, - 5,4.